Vilka effekter har kolhydrater gällande vikten?

För att raskt och effektivt gå ner i vikt är det enkla sättet att strunta i kolhydraterna, i enlighet med Atkinsmetoden.

Den här vetskapen är dock ingen nyhet. Redan under tidigt 1900-tal var dieterna fattiga på kolhydrater eftersom man märkte att patienter med diabetes levde längre om man tog bort kolhydrater, d.v.s. socker ur kosten. Redan då hade man upptäckt att kolhydrater påverkade blodsockret och vikten. Det var egentligen inte förrän på 1970-talet som det blev populärt att gå ner i vikt med stöd av lågfettkoster, vilket är tvärtemot Atkindietens principer.

Men tar man bort fett ur kosten tvingas det ju ersättas med något. Det är sällan den typen av ersättning blir fattig på kolhydrater. En kost som består av mindre kolhydrater är vanligtvis bättre för både vikten och blodfetterna jämfört med en lågfettkost. Det har till exempel noterats att frukost enligt lågfettkost som består av rejält med kolhydrater bidrar till en stegring av insulinet. Det sliter på kroppens kärl, och är näppeligen hälsosamt i längden. Under de senaste åren har ny vetenskap visat att en kost med mindre kolhydrater oftast är bättre för både vikten samt blodfetterna jämfört med en lågfettkost.

Det som gäller för både snabba och långsamma kolhydrater är att de omvandlas till socker i samma ögonblick som de når tarmen. Det är tarmens enzymer som bidrar till den effekten. Det omvandlade sockret portioneras därefter ut i kroppen. Samtliga kolhydrater vi får i oss i kroppen omvandlas till socker. Hur kvickt sockret därefter går ut i blodet beror på vilken typ av kolhydrat som har ätits. För att sockret ska omvandlas till energi ska insulin produceras som i sin tur öppnar cellerna för sockret.

Det faktum att mindre kolhydrater leder till en bättre utgångspunkt för viktminskning är något som lockar flera personer att välja bort lågfettkost. För flera är det angeläget att raskt samt effektivt uppnå en hälsobefrämjande vikt, och för det avseendet krävs en hållbar diet. Enligt lågkolhydratkost såsom Atkinsdieten förbränns fettet som kroppen tar upp väldigt fort. Det beror på de låga nivåerna av det hormonella insulinet.

En markant styrka med lågkolhydratkost är att man vill äta mindre, och utan att vara i behov av att räkna kalorierna så äter de allra flesta överviktiga överlag mindre mat som är lågkolhydratkost. Socker och stärkelse kan bringa att hungern blir allt mer påtaglig, och för den skull bör den typen av intag minskas. När kroppen väl får i sig lagom mängd kalorier så finns heller ingen anledning att räkna dem. Viktnedgången blir ett faktum, och därutöver finns det goda chanser att behålla en eftersträvansvärd vikt med Atkinsdieten.

Det finns potential för de som äter lågkolhydratkost att förbränna 300 kalorier under vilande tillstånd mer än de som äter alternativ kost. Det motsvarar ca en timmes mödosam fysisks träning. Atkinsdieten kan alltså dagligen bringa ”extra träning” under tiden man vilar.

Sammanfattningsvis: Atkinsdieten reducerar hungern och medför att det inte blir utmanande att äta mindre. Dessutom ökar dieten fettförbränningen under sömnen. Atkinsdieten är den smarta vägen att gå ner i vikt och uppnå en sundare livsstil.