Viktigt att tänka på vad man äter när man går på Atkinsdieten

Atkinsmetoden är en hård diet som kräver mycket disciplin samt motivation. Så klart finns det födoämnen som bör undvikas för att dieten ska bringa så goda resultat som möjligt. Grundtanken med Atkinsmetoden är att dra ner på kolhydraterna, och speciellt dra ner på de snabba kolhydraterna. Det innebär att det krävs ett kraftigt reducerat intag av socker och dessutom fiberfattiga produkter som innehåller mycket vitt mjöl.

Omkring 50-75% av kroppens energibehov bör komma från protein och fett och det resterande energibehovet från intag av kolhydrater.

En uppenbar fördel är att det under de senaste åren har vuxit fram en ökad medvetenhet hos både konsumenter samt producenter. I mataffärerna finns för den skull mer grovt bröd att hitta, och sockerhalten i exempelvis yoghurt samt i juicer har blivit mindre. Födoämnen som innehåller mycket fibrer såsom grönsaker, frukt, linser, bönor och spannmål är visserligen bra i begränsade mängder men bör reduceras enligt Atkinsdieten. Det är betydelsefullt att hålla uppsikt över dessa födoämnens annorlunda GI-värden.

Det krävs ju en viss mängd protein inom Atkinsmetoden. För den skull är det fördelaktigt att äta ändamålsenligt protein som i huvudsak finns i vilt kött, avokado och fisk.