Varför Atkinsmetoden?

Skälen till att välja en diet i enlighet med Atkinsmetoden är många och bra. Många människor har funnit metodens fördelar och det är för den skull den blivit en av de mest populära lågkolhydratsdieter att följa. Enligt många pågående undersökningar har ingenting hittills påvisat några på sikt negativa effekter.

Den som har diabetes kan utan besvär äta enligt Atkins. Anledningen till att metoden lämpar sig mycket väl åt diabetiker är därför att dieten innebär att en stadigvarande låg nivå av insulin hålls, och det genom att undvika kolhydrater, om inte helt å hållet så till en viss nivå.

De främsta skälen till att välja Atkinsdieten är att kroppens fettlagring minskar, suget efter mat minskar och på samma gång behöver man inte bekymra sig för att känna svältkänslor. Att hålla insulinet lågt genom att dämpa intaget av kolhydrater resulterar i att kroppen inte lagrar lika mycket fett. Att däremot inta rejält med fett och kolhydratrik kost i kombination genererar ett påslag av insulin som medför att kroppen lättare lagrar fett.

Till dess man börjar närma sig målvikten ska man inte äta mer än 40-60 gram kolhydrater per dag. Ett exempel på kost enligt Atkins är att man äter kött som normalt men byter ut pasta, potatis, ris samt bröd mot sallad eller grönsaker. För extra mättnadskänsla ska man addera aningen extra sås eller något motsvarande fettrikt. Faktum är att man enligt denna metod äter färre eller max liknande mängd kalorier som intaget av normalkost. Fett och protein medför att man håller sig mätt längre än på kolhydrater.

Det finns enligt Atkinsdieten inget strikt tvång att på samma gång motionera eller träna för att dieten ska få verkan. Visserligen så uppnår man naturligtvis snabbare resultat genom att samtidigt motionera alternativt träna.

Att inleda med Atkinsdieten har flertal likheter med att bli vegetarian. Det må vara en rejäl omställning i början att utesluta ett födoämne. Men efter ett tag så beskriver många människor att det uteslutna födoämnet inte längre är saknat.

Faktum är att förhöjt blodsocker kan medföra illamående hos en person som går på Atkinsdieten. Det uppstår när kroppen efter lång tids uppehåll tvärt får i sig något oerhört sött alternativt något som består av mycket kolhydrater. Men förutom det så mår personer som går på Atkinsdieten överlag utomordentligt och gläds över den påtagliga viktnedgången som så många eftersträvar.

Och när väl kroppen blivit avvänd sockersuget så blir det mindre svårt att upprätthålla Atkinsdieten. Är man bara nog motiverad så kommer Atkinsdieten snart uppvisa goda resultat. Gentemot andra traditionella lågkolhydratdieter så har det påvisats att metoden enligt Atkins innebär att man snabbare uppnår viktnedgång och att man under längre tid har lättare att hålla vikten.

Flera som provat Atkinsdieten beskriver hur tacksamma de är för det breda tillåtna utbudet av mat, och som flera förknippar med godsaker. Vad sägs om till exempel ostar, grädde, créme fraiche och majonnäs m.m. Att ha möjlighet att kunna äta föda som är aptitlig underlättar

Om man finner att Atkinsdieten är passande och man trivs med den så kan den leda till en långvarig stabil vikthållning.