Kanel i kaffet för snabbare ketos

Ketos sätter fart på fettförbränningen

Ketos är ett ord som för blott ett litet antal år sedan knappt var känt i allmänna kretsar, men idag är det ett ord på allas läppar. Ketos är ett kroppsligt tillstånd som en stor del av svenskarna idag strävar efter att hamna i genom att ändra om sin kost till LCHF – Low Carb High Fat (lite kolhydrater mycket fett) . Andra dieter är Atkins och Skaldemans diet.

Ketos, vad är det

Ketos är när kroppen är i fettförbränningsläge i stället för kolhydratförbränningsläge.

Ketos uppstår i kroppen när ketoner blir den energigivande substansen istället för glukos, som är det vanliga. För att detta skall kunna förekomma måste i stort sett alla kolhydrater (mjöl, socker, bröd, gryn, pasta) uteslutas ur kosten samt sedan måste glukoslagret i musklerna tömmas. När kroppen blir tom på glukos så går den över till att alstra ketoner, samt denna arbetsgång kräver mycket mer energi, dessutom är ketonerna mycket fördelaktiga för fettförbränningen. I ketos är fettförbränningen konstant förhöjd oavsett om man tränar alternativt sitter helt stilla. Håller man på att banta så behöver man inte motionera för att gå ner i vikt och inte syssla med svält (kaloribantning) som även minskar muskelmassan.

Kanel är mer än «okej» vid en lågkolhydratsdiet

Länge har man rekommenderats att piffa opp maten med kanel om man vill undvika kolhydrater. Att kanel är «ok» under en lågkolhydratsdiet har nämligen varit känt sedan länge, men att kanelen i sig är direkt gynnsam för att hamna i ketos är inte lika känt.

Saigon Kanel ökar insulinkänsligheten 29% vilket innebär att kroppen producerar mindre insulin, och ju mindre insulin – desto bättre!

Annorlunda kanelsorter funkar självklart olika bra, men bara en kanelsort fungerar riktigt bra – Saigonkanel . Den bästa kanelen för ketos är Vietnamesisk kanel (Saigonkanel) Cinnamomum loureiroi.
Hurdan kan man inta kanelen?

Kanel har ganska säregen smak och det är antagligen inte så roligt att förtära kanelsmakande mat dagarna i ända. Faktum är att det är ganska lite kanel som ska till för att ge proportionerligt enorm effekt på ketosen. I kaffet alternativt teet är det enormt gott med en aning kanel, mindre än ett halvt gram är ganska lagom dosering. På detta sätt får man en riktigt bra start på dagen samt fettförbränningsprocessen kickas igång redigt.

Kanel på grekisk yoghurt, på LCHF-gröt alternativt i LCHF-musli, i en mustig köttgryta och i diverse bakverk (på lågkolhydratsvis såklart!) är också otroligt mumsigt. Man kan göra egen kanelglass, det är mycket godare än man kan ana, och vill man piffa till den lite extra så kan man hava i ingefära också, alternativt lite apelsinessens. Fantasin är som vanligt nyckeln till framgång.

Det enklaste är lite Saigonkanel i kaffet – det är gott.

Kanel stöder även vid vanliga dieter

Det är inte bara strikta lågkolhydratare som kan dra fördelar ur ett regelbundet intag av kanel, realitet är att den som äter kolhydrater får stabilare blodsocker om den jämsides intar kanel. Så, lågkolhydratare uppnår bättre ketos med hjälp av kanel och kolhydratsätare blir inte riktigt lika våldsamt drabbade av kolhydraterna om de balanserar de där med kanel. En briljant krydda är vad den är – och underbart aptitlig!

Extrem förbrukning av kanel kan vara farligt

Man skall förtära toppen fyra gram kanel per dag alldenstund kanel innehåller ämnet kumarin som i stora doser samt efter långvarigt intag kan påverka levern negativt. Det skall dock ganska mycket till för att man skall lyckas få i sig mer än fyra gram kanel per dag under en längre tid.