För vem är Atkinsdieten lämplig?

Man hör ideligen att Atkinsmetoden ska vara smidig och lämpa sig för många olika människor. Vi har alla olika förutsättningar och lever under särskilda villkor samt omständigheter. Då och då kan det betyda begränsningar i levnadssätt, och att till exempel inleda Atkinsdieten är således inte självklart för samtliga med tanke på de risker dieten kan innebära för en del.

Den som lätt blir bitter och utmattad av blodsockersvängningar bör undvika Atkinsdieten. Samma sak gäller den som har en utökad risk för hjärtsjukdom och har sämre kolesterolvärden. Det beror på att man enligt dieten äter stora mängder fett. Dock har inte det samband i förhållande till den ökade risken kunnat bevisas i tillräckligt hög grad och samtidigt hävdar en del forskare motsatsen, d.v.s. att det inte alls föreligger någon risk.

Den senaste tiden har det t.o.m. visats att det kommit flera positiva rapporter. Men experter rekommenderar ändå att man bör förhålla sig avvaktande till Atkinsdieten ifall man har hjärtsjukdom eller mindre bra kolesterolvärden till dess forskningen pekar åt samma håll och således blivit mer etablerad.

Det finns massor fördelar med en lågkolhydratkost. Den fjärde fasen inom dieten innebär exempelvis ett levnadssätt med balans mellan näringsintag och motion. Stundvis kan det vara besvärligt att bli motiverad, och inte sällan bryter människor dieter allt för tidigt.

Atkinsdieten är lämpad för den som inte ser det som en förlust att inte få frossa i pasta och bröd och som tycker om uppenbara regler. När man väl har vant sig med dieten så brukar suget efter exempelvis pasta vara försvunnet. Den som hellre drar ner på kolhydrater kan istället njuta mer av en fet sås eller varför inte lite vispgrädde.

Atkinsmetoden är dessutom passande för vegetarianer och veganer. Därjämte erbjuder Atkinsmetoden ett utbud av föda som passar att äta när man är ute och reser och kommer i kontakt med mångahanda snabbmatställen och olika typer av restauranger. På så vis kan Atkinsdieten ses som oerhört anpasslig.

Det är just flexibiliteten i dieten som gör den lämplig för många människor. Den som äter enligt Atkinsdieten kan dessutom vara flexibel mellan faserna och alternera dem sinsemellan. Till exempel kan en del människor behöva mer tid än andra i induktionsfasen för att nå ketos. Och personer i den sista fasen, den så kallade underhållsfasen, kanske måste återfalla till induktionsfasen för att nämna ännu ett exempel.