Saigonkanel och LCHF

Ett nytt hett diskussionsämne i lågkolhydratsvärlden är Saigonkanel, som uppvisar uppenbara tendenser på att ha ketosoptimerande egenskaper.

Vad är LCHF?

LCHF står för Low Carb High Fat och är en diet som de senaste åren haft väldigt genomslag i Sverige framför allt, men också i övriga delar av världen. Denna diet påbörjas oftast av personer som vill gå ner i vikt, men är främjande även för personer som önskar gå upp i vikt, som har besvär med blodsockerbalansen alternativt med sockerberoende.

Egentligen mår samtliga gott av att dra ner på kolhydratintaget, det har nyligen konstaterats i en djupgående och oberoende analys. Man förmodar då att antalet LCHF:are kommer att bli ännu fler och i dagligvaruhandeln ser man mer och mer LCHF-relaterade matvaror.

Det finns oerhört många skilda tappningar av LCHF, en del kör LCHF OCH endast naturliga råvaror, medan andra gärna gör bakverk sötade med sucralose och dricker Coca-Cola Light till maten. En annan sak som varierar någorlunda mycket mellan olika LCHF:are är hur noggranna de är med sin kolhydratrestriktion. Ska man inta 0 gram, 5 gram, 10 gram eller 20 gram kolhydrater varje dag? Eller möjligtvis ännu mer? Inga kolhydrater alls är ett avsevärt tufft mål att nå, då får man leva på rent fett samt protein – dvs. inga vegetabilier. En femprocentsgräns är vanlig bland de som önskar gå ner i vikt snabbt och effektivt, men även här ges oerhört lite utrymme för minsta utsvävning. Det finns LCHF:are som intar upp mot 50 gram kolhydrater per dag, så kallade liberala LCHF:are.

Vad som förenar samtliga dessa är en uppfattning om att kroppen mår bättre på mindre kolhydrater samt att ketos är ett läge man gärna låter kroppen uppgå i.

Vad är ketos?

Ketos är det tillstånd man försätts i när glukosen upphör i blodet. För att förse den med energi tvingas kroppen skapa ketoner och dessa föredrar att ta energi från lagrat fett före andra alternativ. När kroppen befinner sig i ketos, dvs. när den intar rejält med fett och protein och väldigt lite kolhydrater, så förbränner den kroppsfettet i betydligt högre omfattning än annars.

Det finns de som inte ordentligt når ketos, hur mycket de än anstränger sig för att utesluta kolhydraterna och en avancerad gissning är att deras insulinkänslighet är låg. Vad som har dykt upp nu är att denna kategori människor verkar slungas in i ketos om de adderar kanel till sin dagliga kost. Saigonkanel har dessutom visat sig ge absolut störst verkan.

Saigonkanel och «vanlig kanel» – skillnaderna

Saigonkanel är en kanelsort som växer i centrala Vietnams bergsområden. Det som vi kallar «vanlig kanel» är Kassiakanel som i sin tur skiljer sig från «äkta kanel», Ceylonkanel. Ceylonkanel är den svagaste av kanelsorterna och Kassiakanel är den som vi i regel hittar i livsmedelsbutikerna. Den är någorlunda stark, men inte tillnärmelsevis så stark som Saigonkanel. En aning Saigonkanel i kaffet på morgonen och fettförbränningen påbörjas ordentligt.

Vad har Saigonkanelen för bra effekter vid en LCHF-diet

Kanel har länge varit känt som en blodsockersänkande krydda och även här är just Saigonkanel överlägsen. Genom att kanelen dämpar utsöndringen av insulin, som arbetar för att förvara energi i kroppens fettvävnad, så når kroppen snabbare ett ketogent läge. Så lite som ett halvt gram har visat sig ge verkan, men man kan äta 4 gram Saigonkanel per dag utan att riskera att drabbas av några riskfyllda bieffekter.