Saigonkanel och ketos

Saigonkanel för maximerad ketos

Det existerar ett kroppsligt läge som uppnås av ketogena dieter, vilket innebär att ett kraftigt reducerat intag av kolhydrater får kroppen att drivas av ketoner istället för glukos, och övergången från glukosdrivande tillstånd till ketos märks av på olika sätt. En acetonliknande andedräkt är en frekvent förekommande effekt, tillika övergångsbesvär såsom trötthet, irritabilitet samt oförmåga att fokusera som vanligt. Dessa besvär är raskt övergående och när man väl hamnar i ketos blir man mer balanserad och effektiv än förr.

Vissa lågkolhydratare har dock svårt att hamna i ketos, hur noggranna de än är med sitt reducerade kolhydratsintag och en tänkbar orsak är för att deras bukspottskörtel inte reglerar insulinutsläppet som den bör och släpper ut långt mer insulin än nödvändigt.

Vad många källor nu har funnit är att Saigonkanel, i själva verket all kanel men framför allt Saigonkanel, slungar in denna kategori människor i ketos, med så lite som ett halvt gram om dagen. Det finns inga undersökningar än på det, men erfarenheter tyder på att det finns logik bakom företeelsen.

Ketos och fettförbränning

Man eftersträvar ofta ketos för att det är ett fettförbrännande läge. När det inte finns någon glukos att tillgå så bryter kroppen ner fettvävnad till fettsyror som därefter blir till ketoner i levern. Lagrat fett omvandlas alltså till energi vilket innebär att tillståndet effektivt bränner bort oönskade fettdepåer. Detsamma sker när man fastar – eller svälter.

Flera människor är lyriska över att kunna förtära förhållandevis ohämmat av saker som inte innehåller kolhydrater och ändå effektivt bränna fett, därför har dieter som Atkins och LCHF vunnit så mycket mark.

Nya rön om lågkaloridieter

Nyligen genomförde man en gigantisk sammanställning av över 16 000 vetenskapliga rapporter utförda på LCHF. Bara 68 av dessa 16 000 rapporter bar tillräckligt hög nivå för att klara av att ligga till grund för omskrivningar över hur kostrekommendationer för behandling av kraftig övervikt kan ändras.

Sammanställningen tyder på att just lågkolhydratsdieter, såsom Atkins samt LCHF, är de dieter som fungerar både snabbast – och på under längre tid. Dessutom har man inte funnit några negativa hälsoeffekter.

Långsiktiga effekter av ett ketogent tillstånd

Det finns inga långtidsstudier av vad lågkolhydratsdieter gör med kroppen på lång sikt, men det finns inget överhängande hot mot hälsan enligt de undersökningar som har genomförts hittills.

Max fyra gram Saigonkanel per dag

Saigonkanel kan effektivt ge upphov till stadig ketos, så eftersträvar man det bör man överväga ett dagligt intag av Saigonkanel på mellan 1-4 gram. Mer än så kan vara skadligt på grund av kumarinet i kanelen. Ett överdrivet intag av kumarin kan medföra leverbesvär, vilket är illa, men det ska mycket till.

Köpa Saigonkanel

Saigonkanel – Cinnamomum loureiroi – går också under namnet vietnamesisk kanel och finns idag ännu endast att handla i välsorterade hälsokostbutiker, och på nätet. En avancerad spekulation tyder på att vi kommer att se betydligt mer Saigonkanel I handeln inom en snar framtid i takt med att insikten om dess enastående viktminskningsegenskaper framhävs.

När man handlar Saigonkanel bör man försäkra sig om att den är färsk eftersom den förlorar sin styrka i takt med att den åldras.