Fettförbränningen kan ökas med Saigonkanel

Saigonkanel – den lite mer exklusivare kanelen

I Vietnam odlas en kanel som är enormt rik på arom och som har hälsofrämjande egenskaper – nämligen Saigonkanel som är nära relaterad med Kassiakanel.

Låt oss begrunda begreppen. Kassiakanel är den kanel som vi normalt stöter på i matvarubutikerna, den är billig och förmögen på smak och doft. Den innehar ämnet kanelaldehyd vilket är ett ämne med en mängd smarta egenskaper. Den innehar även ämnet kumarin, vilket kan vara farligt för människan ifall den intas i för höga doser.

Kassiakanel är den vanliga kanelen så att säga, men den äkta kanelen heter Ceylonkanel. Denna kanelsort är mildare vad innefattar doft och smak, och har ljusare färg. En stång av Ceylonkanel är bara rullad som en snäcka, medan en stång Kassiakanel är rullad i båda ändar.

Saigonkanel är på många sätt lik Kassiakanelen, men är också kraftfullare. Den är starkare i smak, i doft, och i sin halt av såväl hälsofrämjande kanelaldehyd som det i viss mån skadliga kumarinet. Begränsar man sitt intag av Saigonkanel till max fyra gram dagligen får man dock inga negativa hälsoeffekter av kumarinet. Det räcker dock gott och väl för att erhålla de hälsosamma effekterna.

Blodsocker och fettförbränning

Människokroppen mår som bäst när blodsockret är i balans. Det finns olika sätt att se till så att det händer och den kroppsliga processen är mångfacetterad. Träning, intag av mat med lågt GI och dessutom fullständigt avstå ifrån kolhydrater är samtliga gynnsamma sätt att hålla kroppen i gott tillstånd – och blodsockret under kontroll.

Ett annat vis är att inta kanel, och då helst Saigonkanel. Kanel har visat sig tydligt balansera blodsockret genom att den ser till att magsäckstömningen går mer långsamt och att insulinkänsligheten ökar, vilket är en av många enastående effekter som kanelen har på kroppen. Önskar man rivstarta fettförbränningen är Saigonkanel i kaffet, eller i frukostmålet, en utomordentlig start på dagen eftersom den stimulerar.

En balanserad blodsockernivå är i sig gynnsam för fettförbränningen i och med att den sänker insulinutsöndringen och därför lagrar mindre energi i fettvävnaden.

LCHF och Saigonkanel

Om man tillhör följarna av lågkolhydratsdieter som LCHF eller Atkins, så äger Saigonkanelen fortfarande en mängd gynnsamma kvaliteter, t ex är kryddan ketosstimulerande – dvs. man erhåller en raketskjuts in i det effektiva fettförbränningstillståndet ketos. Kanelen åstadkommer även att energi lättare lagras i muskelmassan, i princip på samma vis som insulinet gör när man tränar samt äter kaloririk mat.

Dosering av Saigonkanel

Det är angeläget att man har koll på vad man äter – och i vilken mängd. Det innefattar allting man äter, så även kanel. Saigonkanel innehåller hög procentandel av det verksamma ämnet kanelaldehyd – det som ger alla dessa enastående effekter på kroppen. Men Saigonkanel är också rikt på kumarin, som inte är lika hälsosamt, framför allt kan kumarin ställa till det med levern om det överdoseras.

Man har kommit fram till att max fyra gram Saigonkanel ska intas per dag, för den markant mildare Ceylonkanelen gäller sex gram som övre gräns. Uppenbara effekter på blodsocker samt ketos uppfattas dock efter väldigt små doser, så man måste testa sig fram för att hitta en dos som är lämplig för en.