Saigonkanel hjälper dig i form

Vietnamesisk kanel stimulerar ketos

Det är inte endast som smakgivare som kanel kan användas. De som anslutit sig till dieter med begränsat kolhydratsintag, såsom LCHF, Atkins alternativt Dukan «fårlov» att krydda med kanel, det är en av få helt accepterade smaksättare – en annan vanlig är vanilj. Vad som har upptäckts genom detta är hur kanelen inte enbart är acceptabel, utan till och med en stor hjälp åt personer som strävar efter ketos – och den bästa av alla är den vietnamesiska kanelen som är den mest komplexa formen av Kassiakanel, och som bidrar till långt bättre effekt än «den äkta kanelen» Ceylon.

Vietnamesisk kanel – eller Saigonkanel som denna kanelsort ofta kallas – har visat sig slunga in kolhydratsratare i ketos oerhört raskt och effektivt.

Även om man upplever sig hård med sitt kolhydratintag så anser otaliga LCHF:are att det likväl tar tid för kroppen att gå in i det fettförbrännande ketostillståndet, men ifall man tillför Saigonkanel i sin dagliga diet så ökar insulinkänsligheten och kroppen hamnar mycket snabbare i ett ketogent tillstånd.

Saigonkanel är en formfixare åt samtliga

Detta med Saigonkanelens ketosstimulerande egenskaper är självklart en fantastisk upptäckt och alldeles rätt i tiden då fler och fler upptäcker vilka goda hälsoeffekter de får av en ketogen diet. Ketos är det läge som kroppen träder in i när den tömt sitt glykogenlager. För att detta ska hända tvingas man strypa sitt kolhydratintag nästan till fullo, vilket innebär att man lever på en diet på främst kött, fisk, ägg, nötter och ovanjordgrönsaker. Fett är också en betydelsefull del i dessa dieter – allt från smör till olivolja och kokosfett.

Tappa vikt med hjälp av ketos

En ketogen diet, som LCHF (Low Carb High Fat), gör att personer på ett förhållandevis enkelt vis når sin idealvikt – den som är underviktig går upp och den som är överviktig tappar kilon. Saigonkanel, som främjar ketos, är därmed en fantastisk hjälp i kampen mot övervikten och mot en bättre hälsa.

Om man inte äter enligt en ketogen diet utan istället ibland svävar ut med godis och stora pastarätter så hjälper kanelen till på det vis att den tar udden av blodsockertopperna, som tyvärr är en oundviklig nackdel med kolhydratrik kost.

Insulinkänsligheten förhöjs av kanel – framför allt av Saigonkanel – vilket gör det mer komplicerat för kroppen att hinna spara blodsockret i fettvävnaden innan den förbränns i blodet. Saigonkanel har visat sig kunna stegra förbränningen av blodsockret upp till 20 gånger det normala.

Saigonkanel för smakens skull

Kanel har ständigt funnits bland våra kryddor, denna bruna bark skänker rik och kraftig smak åt allt från mat till desserter och drycker av olika slag – ja, det finns till och med tuggummin med kanelsmak! Vi har ätit kanelen för att den är delikat, och framför allt under höst och vinter dyker fantastiska recept tillsammans med kanel upp. Kanelbullar är en av svensk baktraditions mest älskade recept och en aning kanel på morgongröten, alternativt morgonfilen/-yoghurten är en riktig klassiker.

När nu kanel visar sig vara så förträffligt för hälsan och formen, både för lågkolhydratare samt kolhydratsätare, så känns det än mer motiverat att krydda med denna väldoftande krydda i tid och otid, upp till fyra gram Saigonkanel kan man inta per dag, utan att äventyra negativa konsekvenser. För bästa resultat är det således Saigonkanelen som måste brukas.