Olika metoder med LCHF

Idag, när LCHF och andra kolhydratreducerade dieter har blivit så otroligt populära, har tydliga förgreningar börjat bildas inom konceptet. Förut stod alla kolhydratnobbare eniga mot mobben av alla de som visade misstro, men nu förekommer det en fullkomlig del halvfanatiska grupper inom LCHF också.

Fakir-LCHF

Detta är den mest extrema formen av LCHF för den består endast av just LCHF. Fakir går ut på att äta inget kolhydrater vilket gör att man i stort sett utesluter allt utom kött och ägg. Inga mejeriprodukter, grönsaker, nötter alternativt bär är tillåtna. Fakir kan man köra ett tag, för att t ex gå ned i vikt snabbare eller ”deffa”. Det blir emellertid ganska enformigt samt snart vill man lägga till en aning mejeri samt grönt.

Strikt LCHF

Om man äter i enlighet med strikt LCHF så ligger kolhydratsgränsen vid 2 %. Äter man 2000 kalorier om dagen så får bara 10 gram av dessa vara från kolhydrater. Detta är en avancerad sak att åstadkomma samt vanligtvis finns det inte plats här för varken mejeriprodukter alternativt nötter utan endast någon grönsak.

Normal LCHF

Detta är den LCHF-variant som de flesta följer. Här ligger kolhydratsgränsen vid 5 % vilket för en genomsnittlig människa innebär 25 gram kolhydrater om dagen. Här finns plats för både någon mejeribaserad sås samt grönsakstillbehör. Alltemellanåt också en aning av någon LCHF sötsak.

Liberal LCHF

Här har vi den övre gränsen för vad som kan heta LCHF. Max 10 % av energiintaget får komma från kolhydrater vilket i praktiken innebära ca 50 gram kolhydrater vid en normal kosthållning. Här kan man fläska på ganska bra med både mejeri, nötter samt vegetabilier samt utrymme finns för både godsaker samt pizza, pasta o dyl. (LCHF-recept såklart!)

Vilken grad passar mig?

När man är helt ny på detta med LCHF kan det kännas som en djungel och det enda som verkligen funkar är att prova sig fram. Kroppar funkar olika men att vara aktsam med kolhydrater funkar för i stort sett alla, bara på lite annorlunda nivå. Somliga går ned i vikt jättesnabbt, fastän de kör fri LCHF, andra måste nästan fakira för att få bort de sista envisa kilona.

Naturlig vs konstgjord LCHF

Ett annat mycket omdebatterat ämne i LCHF är detta med att begagna sötningsmedel, glutamat samt andra E-ämnen samt artificiella aromer.

Ena sidan anser att man äter i enlighet med LCHF för att det är så hälsosamt samt artificiella ämnen rimmar inte med hälsa.
Andra sidan anser att en LCHF-diet kräver tillsatser för att man skall idas förtära i enlighet med modellen för alltid, eljest är den för begränsande. Man vill hava sina Sucralose-droppar i kaffet alternativt sina smakessenser i frukostyoghurten. Man vill kunna baka godis till fest och inte sitta vid bjudningar utan möjlighet att ta smaka allt gott. Njuta helt enkelt – för LCHF är i mycket ren lyxmat så varför inte göra det ännu godare.

Sucralosedroppar, kaffearomer, bordsvattenaromer och vispgräddearomer totalt fria från kolhydrater och kalorier, men fullsprängda med fantastisk smak finns att anskaffa under varumärket Aromhuset från www.allt-fraktfritt.com