LCHF samt ketos

Finna formen med LCHF – snabbare än Du trott

LCHF är en engelsk förkortning som kan översättas till En aning kolhydrater samt mycket fettvävnad. Det är en diet som har fått enormt mycket publicitet de senaste åren samt det finns väldigt starka crupper både för samt gentemot denna diet. De som är för LCHF menar att man hittar formen snabbt, blir mer harmonisk i humör och ork, samt får goda värden på hälsokontroller. Nejsägarna menar att det är dårskap att förtära så mycket fet kost som man förespråkar i LCHF – särskilt det mättade fettet, och att risken för hjärt- samt kärlsjukdomar ökar – något de ännu inte – trots 20 års försök – har lyckats visa. Tvärtom får många bättre värden på kolesterolet. Om kolesterolet är högt så är det det goda kolesterolet som ökat.

När man utesluter eller drastiskt minskar sitt intag av kolhydrater måste kroppen hitta ett alternativt bränsle till glukosen om ju uteblir. Av fettet bildar kroppen istället ketoner samt kroppen försätts i ett tillstånd som heter ketos. I ketos ökar fettförbränningen avsevärd samt man kan gå miste mer fettmassa än innan, trots att man fortfarande äter vanligt med energi.

Man kan gå loss på saker som kött, ägg, fisk, feta såser samt ovanjordgrönsaker och inte behöver kalkylera kalorier, men likväl gå ner till passande vikt. Är man underviktig brukar man istället gå upp i vikt så dieten passar allmän och leder till att man hamnar på en hälsosam normalvikt. Viktminskningen består enbart av minskat fett.

Bli av med sockerbegäret

En annan bra bieffekt av att utesluta kolhydrater är att ett ev sockerbegär eller – beroende upphör. Det kan ta ett tag, allt från en vecka opp till en månad, men när man uppgått i stabil ketos slipper man dessa vidriga cravings som blir så otroligt starka när man följer en vanlig kalorireducerad diet (som egentligen är kontrollerad svält vilket kroppen genast bekämpar).

Man slipper gå sylten på LCHF, man äter 2-3 mål mat per dag tills man är lagom mätt, inte sprängfylld men absolut inte heller omätt. För somliga kan detta vara besvärligt att jämföra, man antagligen har haft ett vridet attityd till mat och mättnad under många år, men bara man håller ut så hittar man snart balansen.

Slipp kalkylera kalorier – ät tills du blir mätt med LCHF

Man kan givetvis kombinera LCHF samt kaloriräkning, särskilt om man bara har ett litet antal estetiska kilon att bliva av med, men man får inte förgå 1200 kcal per dag samt 70 % av energin man tillför kroppen skall komma från fett, annars kan kroppen gå in i svältläge och försöka hålla kvar fettet istället för att med lugn släppa det ifrån sig.

En typisk LCHF-frukost innehåller bacon samt ägg, eller en stor laddning grekisk yoghurt med lite nötter alternativt frön på. Vill man så kan man krydda sin yoghurt med någon av Aromhusets kalori- och kolhydratsfria gräddaromer, de finns i smakerna blåbär, jordgubbe, melon, choklad samt banan samt gör yoghurten mer lik en smarrig efterrätt än en frukost. För sötma kan man begagna sig av Stevia (lite besk lakritsbismak) alternativt Sucralose (absolut bäst i smaken – smkar socker för det är gjort av socker men 600 ggr sötare, droppflaska), som inte heller tillför kosten vare sig kalorier alternativt kolhydrater. Nämnda produkter från Aromhuset går att beställa på www.allt-fraktfritt.com.