LCHF i olika stadier

LCHF Omställningsbesvär

De allra första dagarna på en kolhydratfattig föda kan upplevas som jobbiga. Somliga upplever stora besvär medans andra föga märker av omställningen alls. De första dagarna kan också förlänga på tiden samt bliva till veckor. Då gäller det att vara genomgående och ha tålamod, för problemen försvinner snart.

Besvären man kan drabbas av inkluderar saker som

• Muntorrhet, avskyvärd smak i munnen
• Nedstämdhet
• Orkeslöshet
• Muskelsvaghet
• Huvudvärk
• Sötsug
• Trötthet

Som synes är det inga jätteallvarliga problem, men heller inte någon särskilt rolig upplevelse. Kan man så är det effektivt att kinesa bort mycket denna tid, annars innefattar det att blott härda ut. För vissa är det över på ett par dagar medans andra får dras med ett litet antal av besvären i flera veckor och detta beror oftast på hurdan djupt betryckt man var i sockerträsket före man började med LCHF. I princip handlar det att komma över i fettförbränningsläge – ketos – genom att förbränna dom kolhydrater kroppen har lagrat upp som socker. Innan detta sker är man också hungrig som vid vanlig bantning, i varje fall sugen.

Grunderna i en LCHF-kost

Det kan tyckas invecklat att lära sig vad man får och inte får förtära när man börjar med LCHF, men har man antagligen förstått grunden så är det uppenbart. Man får äta

• Protein, dvs kött, firre, ägg
• Fett, dvs smörja, smör, grädde, majonnäs, fet yoghurt (minst 10 %)
• Ost (ju mer fetthalt desto bättre)
• Ovanjordgrönsaker som kål, avokado, sallad, gurka osv.
• Nötter samt frön
• Bär, helst hallon
• Sötningsmedel som Stevia och den betydligt mer välsmakande Sucralose

Man skall undvika:

• Uppenbara kolhydrater som socker, mjöl, pasta,öl och mjölk, ris samt läsk och juice
• Gömda kolhydrater i halvfabrikat (ketchup är t ex laddat med socker!) kallade för glukos, stärkelsesirap, maltos och liknande
• Underjordgrönsaker som potatisar samt morot, kålrot går däremot skaplig!
• Frukt, doch kan man äta vissa bär i rimliga mängder
• Lightvarianter av föda, särskilt mjölkbaserade sådana – fettet är ersatt med socker

Saker som kompletterar LCHF

För att göra sin LCHF-kost en aning mer dramatisk kan man smaksätta sitt vatten med bordsvattenaromer, man kan garnera sin LCHF-tårta med rosa jordgubbsgrädde, eller inmundiga mumsiga kaffedrinkar med smak av Hasselnöt eller choklad och någon droppe Sucralose för sötma. Aromhuset säljer mängder av smaker för vatten, kaffe, vispgrädde samt yoghurt via sajten www.allt-fraktfritt.com.

Att acklimatisera vid LCHF-mat och konstant blodsockerbalans

När man har hållit på med LCHF ett tag så vänjer man sig vid den nya maten. Man experimenterar med brödrecept, steker kolhydratsfria pannkakor och baka LCHF-godsaker när något skall firas. Man saknar inget och brukar till samt med fryna på näsan åt smaklöst, vit fralla, sliskigt socker samt näringsfri makaroner samt pizza. LCHF-mat är supernyttig, supergod samt utformad efter enkla principer. Har man väl vant sig så är man ofta omvänd för livet! Speciellt som man får mer energi genom att slippa blodsockersvängningar som gör en trött.

LCHF på krog och semester

Många upplever det som invecklat att förtära i enlighet med LCHF ute på krog alternativt utrikes på semestern, men egentligen är det inte det alls. Visst, går man på ett italienskt pastahak så kanske det dyker upp vissa utmaningar, men så länge det finns kött på menyn så brukar det lyckas. Valfritt kött med fet sås samt kanhända lite grönsallad till samt voila – en perfekt LCHF-måltid. På hamburgerbarer tar man bara dän brödet och på pizzerian kan man beställa en kebabtallrik utan pommes.