{Vad skiljer 5:2 från andra dieter för viktminskning och hälsoförbättring?|På vilket vis kan 5:2-dieten hjälpa dig till viktminskning och bättre välbefinnande?|Få en bättre hälsa och gå ner i vikt med

Du kanske är en av alla oss som känner att vi snart har provat oss igenom varenda diet vi snubblat över i kvällstidningarna och livsstilsmagasinen vi vänder oss till för tips? Oj vad mycket kålsoppa vi ätit, så många kaloritabeller vi tagit oss igenom och vilka mängder kilon vi har gått ner… för att därefter lägga på oss igen så fort dieten är över.

Alla dessa strikta dieter, de är ju inte avsedda för att vara för alltid. Vi kan inte leva på juicefasta ständigt och när man väl börjar lätta på de strikta dietreglerna är det så enkelt att falla åter i gamla mönster och den nya slanka kroppen vi är så stolta över att ha kämpat till oss är plötsligt som bortblåst.

Det är här vi kommer till 5:2-dietens styrka. Med 5:2 behöver du inte försaka allting det du älskar, samtliga godsaker du suktar efter och favoriträtterna din familj vill ha på middagsbordet. Bara två dagar i veckan måste du följa kaloritabellerna och tacka nej till extravaganser. För oss karaktärssvaga som ej kan motstå frestelsen av en kaka till kaffet är 5:2 -dieten en diet som rentav kan funka i längden.

Istället för att begära att du håller dig till ett begänsat sortiment av alternativ i köket under en begränsad period låter 5:2 dig finna dina egna lösningar. Du ges svängrum att själv hitta dina nya favoritrecept och på samma gång som du ges ny inspiration och nya matupplevelser kan du fortsätta laga dina paradrätter och njuta av dem utan att uppleva att du fuskar.

Dina gamla vanor blir snart utkonkurrerade av de nya rafflande recepten och 5:2-dietens verkliga styrka visar sig, nämligen att på ett lekfullt och tillåtande vis ge dig ett nytt förhållningssätt till mat som kan bli en långvarig historia.