Träning och 5:2-metoden

För att gå ner i vikt och nå välbefinnande så krävs det någon form av träning. Diet är endast en av pusselbitarna i ett hälsosamt liv. Det är enkelt att nöja sig med viktnedgången när du börjar fasta men kom ihåg att kilona du tappar inte bara är fett, det är även muskler som försvinner när kroppen inte längre får bränsle åt uppbyggnad.

Att syssla med 5:2 och annan periodisk fasta kommer dock att påverka ditt träningsschema. Att träna på fastedagarna är inte att rekommendera, eftersom du inte intar tillräckligt med kalorier för att kroppen ska kunna handskas med det.

Det är absolut ingen omöjlighet att träna i samband med 5:2-diet, du måste bara finna din träningsform och ditt tidsschema. Är du en ovan motionär kan du dra igång enkelt med längre promenader. När kroppen vänjer sig vid att komma ut avancerar du till lättare jogging blandat med powerwalk.

Precis som med 5:2-dieten är det betydelsefullt att komma ihåg att träningen ska vara lustfylld samt baserad på frivillighet. Det är långt ifrån allihopa som blir motiverade av militäriskt stränga PT’s och hårda träningsprogram. Börja enkelt och med tiden kommer du att notera att det känns naturligt att springa lite längre, komma ut lite oftare.

För att få ultimata effekt av den periodiska fastan ska du hålla en kolhydratfattig kost även under de dagar som inte är fastedagar. Främst kommer det att åstadkomma att det känns bra att fasta, du kommer inte att gå lika hungrig under fastedagarna och kroppen kommer inte att protestera lika mycket.

Det mest fördelaktiga för dig är att lägga träningspasset precis i slutet av en fasta ifall du har ork för det. Du kommer att behöva äta efter träningspasset för att kroppen ska kunna återhämta sig så att inleda en fastedag med träning kommer att bli tufft. Följ upp träningspasset med en måltid men akta dig för de tomma kalorierna. Du är inte elitidrottare, det tjänar ingenting till att ladda med spagetti före joggingen.

Vana motionärer och till och med de som arbetar som personliga tränare och har testat 5:2 vittnar om att det funkar fantastiskt att kombinera dieten med träningen. Efter att kroppen vant sig, några veckor in i dieten, känner sig flera piggare än innan och har inga besvär med sina relativt tuffa träningsprogram.