Så övervinner du hungern vid viktminskning med 5:2 metoden

Innebär 5:2-dieten att du kommer vara hungrig? Ja det kommer du. Åtminstone till en början när kroppen fortfarande inte är van vid fastedagarna. En av de största orsakerna till att vi är en aning större än nödvändigt i detta landet överlag är att vi äter för stora portioner. Våra kroppar är inte uppmärksamma på när vi ätit tillräckligt därför att bli mätta. Oftast slinker det ner lite extra vid varje måltid.

För den skull kommer kroppen att bli hungrig när du först börjar med fastedagar. Men det handlar alltså inte om att du ätit för lite för att klara dagen, utan att kroppen helt enkelt är van vid att få aningen extra. Håll ut och kom ihåg att efter ett par veckor kommer fastedagarna inte att vara lika tuffa.

När du börjar med fastedagar tvingas du själv hitta den rytm och det upplägg som passar dig, dina vanor samt din kropp. För somliga är det lätt att hoppa över måltider eller ersätta dem med dryck, för andra måste fastedagens begränsade kaloriintag spridas ut regelbundet över dagens vakna timmar för att inte orken ska ta slut.

Finns det inget man kan göra åt hungern då? Jovisst finns det knep att ta till. Vill du prova att hoppa över frukost? En kopp hett vatten tillsammans med en citronskiva i är ett beprövat trick för att väcka kroppen och kan också hämma hunger eller sug. Prova dessutom aningen riven ingefära i hett vatten när du känner att din kropp ropar efter något att stoppa i sig.

Välj korrekt dagar att fasta på. Kolla efter i veckans schema och avgör vilka dagar du lättast klarar dig på den kalorisnåla dieten. Välj de dagar du har minst kroppslig ansträngning och flest chanser till vila om det skulle bli besvärligt. Det är också oftast lättare att tillaga lämplig mat och motstå onödiga frestelser när du är hemma.

När du sätter ihop din meny ska du fundera på att fylla upp med kalorisnåla nyttigheter såsom grönsaker samt sallad för att rätterna ska bli mättande samt ge kroppen den energi den behöver. Skippa alla tomma kalorier, tacka nej till brödet och pastan. Dessa produkter skänker en falsk mättnad som omgående går över, och de innehåller inga näringsämnen som kroppen egentligen tar till sig.

Välj fettsnåla råvaror för att spara in på kalorierna och kom ihåg att när du även skär ner på kalorierna under de “vanliga” dagarna genom att avstå ifrån rena onyttigheter såsom chips och läsk kommer du även känna dig mindre hungrig under fastedagarna. Men glöm inte att 5:2 ska vara en lustfylld diet, men unna dig inte att falla för frestelserna för mycket.

Kom även ihåg att det är en enorm hjälp på vägen mot att få kontroll över sitt ätande att först tillåta kroppen att känna lite hunger för att sedan få uppleva hur lite det EGENTLIGEN krävs för att bli mätt igen, när kroppen väl vant sig av med överflöd och stora portioner.