Prova 5:2-dieten och fasta du med

Undrar du över vad 5:2-dieten är för något? Ingen har väl kunnat undgå det enorma genomslag 5:2-dieten har fått under det senaste året. En diet som på massor sätt använts under århundraden blev plötsligt formulerad, spridd och omtyckt av samtliga de tusentals som nu provat på och funnit de solklara fördelarna med att följa denna väl genomarbetade och enkla diet som blivit allas vår favoritväg till hälsa samt viktminskning. Plötsligt har hela Sverige börjat debattera kalorisnåla rätter och de enklaste sätten att klara fastedagarna. Vi delar recept i lunchrummen och inspirerar varandra genom att lägga upp våra nya favoriträtter på Instagram samt övriga sociala medier.

5:2-dieten har på mindre än ett år blivit en ny svensk folkrörelse, samt ett effektivt kliv mot ett slankare och mer välmående liv!

5:2-dietens uppgång började i Storbritannien 2012 i och med tv-dokumentären Eat, Fast & Live Longer. I dokumentären testar journalisten Michael Mosley att inta 5:2 under nio veckor och lyckas åstadkomma en viktminskning på 9 kg samtidigt som han förbättrade både sina kolesterol- och blodsockervärden. Succén var ett faktum och dieten som innebär två dagar av halvfasta per vecka fick sitt genomslag. Den nu omåttligt populära vägen till ett hälsosammare liv har sedan spridit sig till främstt ill Sverige och Norge, och här har väl ingen kunnat undvika de mängder av artiklar samt tv-program som uppmärksammat vår senaste trend inom mat samt hälsa.

Så hur funkar då den omtalade 5:2-dieten? Och vad skiljer den ifrån alla övriga fastor vi provat genom åren? Det här med bantningskurer är ju ingenting nytt och både vi och våra mammor har väl gått igenom otaliga kålsoppedieter, detox-kurer, fastor samt juiceveckor. Varför har just denna fått sådant fäste bland svenskarna? För 5:2 har ju minsann slagit igenom både hos män och kvinnor. Jo, det finns en elementär orsak.

5:2-dieten är inte svår. Du kommer inte att behöva gå omätt hela veckan, planering samt matlagning är enkel, du behöver inte avstå ifrån middagsbjudningar och du behöver inte sluta äta dina favoriträtter. Fem dagar i veckan äter du exakt vad och hur mycket du vill. Blott två av veckans dagar följer du dietens krav om ett maximalt intag av 600 kalorier. Och effekterna av denna måttliga uppoffring är omedelbara och slående. Viktminskningen kommer för de allra flesta som provar 5:2 som ett brev på posten. Och det minskade kaloriintaget är hela hemligheten med 5:2.

Periodisk fasta, som 5:2-dieten faller under, kan reducera risken för alzheimers eftersom fastedagarna medför att cellerna stressas att ställa om sig på reparationer i kroppen istället för uppbyggnad och då blir de effektivare på att motverka sjukdomar. Blodsockret och blodtrycket stabiliseras och kolesterolvärdena går ner. Dessutom sjunker insulinproduktionen och då blir kroppen sämre på att lagra fett.

Tillhör du en av dem som provat dig igenom diet efter diet utan att hitta något som funkar i längden kan 5:2-dieten vara din långsiktiga lösning på viktproblemen. Likadant är den en enkel väg till viktminskning för dig som inte provat på diet förut och tvivlar på din potential att hålla dig ifrån livets goda. En anledning till 5:2-dietens stora popularitet är väl just att den passar allihopa!