När du inte längre tappar kilon under 5:2-dieten

Viktnedgång är en av de stora vinsterna med 5:2-dieten och anledningen till att många börjar. Efter endast några veckor börjar du märka resultat när du ställer dig på vågen och journalisten och läkaren Michael Mosley som är mannen bakom 5:2-dietens stora genomslag kunde i sin dokumentär visa hur han själv gick ner 9 kilo på 9 veckor när han först testade 5:2.

Att det händer saker med siffrorna på badrumsvågen blott några veckor in i dieten är dessutom en av orsakerna till att de som provar 5:2 ofta håller fast vid dieten och inte ger upp. När du så snabbt märker resultat känns det lättare att fixa fastedagarna och i princip samtidigt kommer dessutom kroppen ha vant sig och klarar fastedagarna bättre.

Det är inte ovanligt att uppleva att viktnedgången inte blir som man tänkt sig eller att den stannar av när man kört 5:2 ett tag. Hade du stora resultat i början av din diet fick du då kvittot på att dina förändrade rutiner gav resultat. Nu när du har fastat periodiskt ett tag har både kroppen och vanorna stabiliserat sig.

När du började fasta började kroppen göra sig av med vikt, men det är inte självklart att alltsammans var fett. Vanligtvis följer en del muskler med på köpet när du plötsligt drar in på bränslet, det vill säga kalorierna.

Nu när kroppen vet att den överlever på mindre kalorier kan den komma igång att bygga upp igen, och håller du din träning igång kommer det att byggas muskler. Muskler är tunga.

Vill du boosta igång viktraset igen? Testa att lägga om dina fastedagar. Kanske dina nya vanor gör att fastedagarna har bättre verkan på helgerna nu. Det kan även ge effekt att lägga de två fastedagarna bredvid varandra nu när du är en aning mer van vid att fasta. Du kan dessutom testa att lägga till en fastedag ifall schemat tillåter det, och köra 4:3 ett tag.

Testa även en aning nya recept. Flera vittnar om markant effekt av att avstå från mejeriprodukter, andra av att fullkomligt avstå från bröd. Här kan du experimentera dig fram genom att exkludera en grupp produkter åt gången i en vecka och utvärdera effekten. Här ges du dessutom möjlighet att utvecklas i köket.

När du tappar i vikt minskar även din kaloriförbränning vid träning. Det betyder att ju mindre du väger, desto hårdare behöver du jobba för att göra av med kalorier. Möjligen är det dags att utöka ditt träningsprogram och se om det har effekt. När du nu har lagt om kosten, väger mindre och därutöver har kommit igång med träningen har du ju mer energi.