Kom i gång-guide med 5:2 metoden

Det är inte speciellt komplicerat att inleda 5:2-dieten. Du måste inte rensa kylskåpet på frestelser – du får ju äta dem! Du måste inte heller investera i några nya produkter eller lägga upp ett kost- och träningsschema så knepigt att det fyller kalendern. Endast två dagar i veckan behöver du sätta av åt din nya satsning på att gå ner i vikt, så är du med det samma verksam med din diet.

Starta med att välja ut en vecka som passar fint för att påbörja en ny vana. Med tanke på att fasta, trots att den endast pågår i en dag, påverkar din ork är det vettigt att välja en vecka då du har några lugnare dagar att utse som fastedagar. Tänk på att dina fastedagar kommer att upplevas tunga i inledning, men glöm inte bort att din kropp snart kommer att vänja sig vid din nya livsstil.

Utför din hemläxa innan du startar dieten. Läs på om vilka effekterna dieten kan få och gör upp en plan för hur du ska klara fastedagarna ifall de visar sig vara jobbigare än du anat. Tala om för din omgivning att du fastar, du kommer att få både sympati och goda tips av dem.

5:2-dieten har blivit så populär att du säkert har arbetskamrater som redan har provat och kan hjälpa dig på vägen!

Gör en matsedel åt dina fastedagar. Läs otaliga recept och ta ut de som inspirerar dig mest. Möjligen är det de som påminner mest om hur din kost ser ut idag, möjligen känns det mest spännande att testa på nya råvaror som du inte brukar nyttja. Med ett klart upplägg för fastedagarna är du redo att låta 5:2-dieten göra entré i ditt liv.

Handla smart. Nya råvaror som du inte vet hur du ska nyttja ligger gärna och blir dåliga i kylskåpet. Köp inte mer än du behöver i början så håller du onödiga kostnader samt matspill på en miniminivå. Du kommer att märka att dina vanor även på de “vanliga” dagarna ändras efter ett tag och då kan du också börja shoppa på annat sätt i matbutiken.

Sätt en trend. Är det du som står för matlagningen för hela hushållet så gör dig inga otjänster genom att krångla till det. Låt familjen ansluta sig till dina nya vanor, men utan kaloribegränsningen. Laga samma mat till dem som till dig själv, men låt dem inta hur stora portioner de vill, så slipper du sukta efter onyttigheter som står där på bordet medan du känner dig oinspirerad att förtära din sallad. En god sallad är en enastående middag för hela familjen!

Ge inte upp när du vacklar. 5:2 är en flexibel diet. Gick det inte som du tänkte med veckans fastedagar? Men lägg om schemat då! Det är aldrig för sent att ta igen en dag och en glömd fastedag kommer inte att förstöra din diet. Nästa vecka går det bättre och snart kommer denna nya vana upplevas som den naturligaste sak i världen.

Antagligen får du dessutom en välbehövlig skjuts när väl kilona börjar rasa och det gör de vanligtvis tämligen raskt.