Hur funkar 5:2-metoden?

Ett vanligt missförstånd gällande 5:2-dieten är att det skulle vara en svältdiet. Man brukar kalla metoden att “halvfasta”, just eftersom mat inte alls är förbjuden ens under fastedagarna, det är blott restriktivt med hur många kalorier du får sätta i dig under en fastedag. Är du kvinna får du inta max 500 kalorier och är du man tillåts du inta max 600 kalorier.

Det är ungefär 1500 kalorier mindre än du sannolikt äter en vanlig dag, men det är på inget sätt att svälta sig själv.

Det finns en väldigt bra bok författad av Ola Norrman (han som skrivit den kanonbra boken “Hur man bantar bort fett utan hunger med LCHF” som enkelt och gott heter 52-dieten. Det som är ännu bättre är att man kan låna boken gratis och bekvämt på biblioteket – som ebok.

Man behöver inte ens åka till bibliotelet – man lånar boken via sin PC. De flesta jättedyra sorters böcker kan lånas – helt gratis. Läses bäst med en eBokläsare, som iRiver. Vill man köpa så finns pocketboken på allt-fraktfritt.se.

Det är kalorierna som avgör, inte mängden mat. Antalet kalorier i två rätter som ser lika stora ut och känns lika matiga kan skifta enormt. Mat som är rik på kolhydrater och fett innehåller också många kalorier. Börja med att betrakta näringsinnehållet på de produkter du ofta äter, för att få ett hum om hur många kalorier du sätter i dig dagligen.

Vad innehåller födan jag intar då? En jämförelse är att 40 gram hårdost med en fetthalt på 10% innehåller ungefär 100 kalorier. Det är inte mycket ost. För samma kaloriintag kan du äta 200 gram naturell lättyoghurt, 300 gram morot eller hela 400 gram kokt broccoli. Avgör själv vad som är mest mättade. diet recept

Hur matintagen under fastedagar ska delas upp är inte reglerat i dieten, men kostrådgivare menar att de flesta nog mår bäst av att äta små portioner många gånger om dagen snarare än att inta två större mål och sedan inget på åtskilliga timmar. Du får själv experimentera dig fram till vad som passar dig.

Anser du att det är komplicerat att få ihop flera måltider av så lite som 500 kalorier? Fundera på vilka mål du skulle kunna utelämna. Somliga har lätt för att utesluta frukosten, då kan du spara de kalorierna till lunchen istället. Det är dessutom trist att inte kunna äta tillsammans med familjen, prioritera de sociala måltiderna.

Somliga som provar 5:2 vittnar om huvudvärk samt orkeslöshet. Det är vanligtvis kroppens varningssignaler på att något har hänt med näringsintagen. Så fort kroppen hunnit vänja sig vid sin nya kosthållning försvinner dessa symptom och kroppen känns piggare samt fräschare än på länge. Håll ut de två första veckorna, du får utdelning snart!