Halvfasta med 5:2-metoden – 8 skäl till att börja

God hälsa är bra för den som vill bli av med överflödiga kilon och dessutom öka sitt självförtroende. Att känna sig bekväm i sin kropp är den snabbaste vägen till att dessutom andra ska uppfatta dig som en självsäker samt balanserad person och har du gått runt och mått dåligt av dina extrakilon kan en viktminskning, oavsett hur liten den är, vara steget på vägen till ett bättre självförtroende på alla plan. Du bevisar för dig själv att du kan vara den människa du vill vara. Och det hänger inte enbart på midjemåttet, men det kan vara en god start.

•Ny ork och lust – Det är ett tufft moment 22 att ta sig ur, de där extrakilona vi alla släpar runt på då och då. Orken att ta tag i träningen finns inte riktigt där och kilona tenderar att öka snarare än minska. Men kommer du enbart igång på ett plan är det oundvikligt att också orken och lusten återkommer på andra plan. Ett par tappade kilon ökar viljan att vilja ta även nästa steg, att starta med träningen skapar endorfiner som förbättrar ditt humör, och innan du vet ordet av har du inte endast tappat några kilo utan dessutom hittat en ny livsglädje på vägen.

•Nytändning i köket – Vi fastnar allihopa i gamla vanor i köket, håller oss till råvaror vi vet och rätter vi vet hur vi lagar. Att arbeta efter nya kostregler kan ge oss vidgade vyer samt en nytändning bakom kastrullerna. Så småningom ser din kundvagn inte alls ut som du är van vid när du kommer till kassan i matbutiken.

•Blodsockerutjämning samt insulin – En omedelbar effekt av fastedagarna visar sig i din blodsockerproduktion. När blodsockret i kroppen jämnas ut och håller sig på en stabil nivå försvinner mycket av sötsuget vi ofta kämpar emot. Kroppen producerar dessutom mindre insulin och det medför att fett inte lagras lika lätt.

•Minskad risk för sjukdomar – När kaloriintaget minskas stressas cellerna att ställa om till reparation samt nyproduktion snarare än uppbyggnad i kroppen. Då ökar även cellernas förmåga att hantera sjukdomar och mycket tyder på att periodiska dieter kan förebygga exempelvis alzheimers.

•Nya vanor är ett nytt liv – Allihopa fastnar vi i gamla hjulspår som kan vara svåra att ta sig ur. Att ändra på bara en av livets samtliga variabler, till exempel kostvanorna, leder vanligtvis till en snöbollseffekt och plötsligt får vi ny lust och energi att ändra vårt liv och kan se världen med nya ögon.

•En diet för ett bra liv – Att gå på diet behöver inte betyda att du är tvungen att sitta hemma och äta kålsoppa när andra är på fest. Med hjälp av 5:2 kan du äta som du vill fem dagar i veckan. Du väljer själv vilka två dagar som är fastedagar och behöver inte tacka nej till trevliga middagar och läckra efterrätter övriga dagar.