Gå ner i vikt med hjälp av 5:2-metoden

Är du ängslig för att börja? Vad är egentligen 5:2-dieten och vad är det som gör att den minsann fungerar? Hur mycket av min tid kommer detta att ta?

Fungerar det med fastedagar när man har ett jobb att gå till? Frågorna är många när man ska göra en markant omställning i sitt liv, men när det kommer till 5:2-dieten är svaren sannerligen enkla.

5:2-dieten är en variant av det som brukar kallas periodisk fasta. Den periodiska fastan är en fasta som inte pågår för jämnan, utan under kortare begränsade perioder. 5:2-dieten har fått sitt namn efter receptet som är dietens stomme: ät fem dagar, fasta två.

Flexibiliteten i 5:2-dieten är en fördel. Du väljer personligen vilka två av veckans dagar som ska vara fastedagar, vilket förmodligen är nyckeln till både dess effektivitet och popularitet.

De två dagarna behöver inte heller vara samma varje vecka, om ditt tidsschema är ojämnt går det lätt att modifiera dieten efter kalendern. Det enda du ska tänka på är att de två dagarna ogärna ska ligga bredvid varandra, det blir för mycket för kroppen och poängen med perioditeten går borttappad.

Under dina två fastedagar är det definitivt inte hungersnöd som gäller. Du kan till och med vara mätt. Det vi kallar “fasta” är egentligen en begränsning i hur många kalorier du får inta per dag. Man räknar med att ett “vanligt” kaloriintag för en vuxen människa ligger mellan 2000 samt 2500 kalorier per dag, helt beroende på kön, längd samt kroppsvikt. Under en fastedag enligt 5:2 får du inte inta mer än 600 kalorier.

Det tillhandahålls en väldigt intressant pocketbok av Ola Norrman (han som författat succen “Hur man bantar bort fett utan hunger med LCHF” som kort och gott heter 52-dieten. Det som är grädde på moset är att man kan låna boken via datorn på biblioteket – som e-bok.

Man behöver inte ens ta sig till biblan – man lånar via sin dator. De flesta svindyra bra böcker kan lånas – helt gratis. Läses enklast med en Läsplatta, som iRiver. Vill man äga en pappersbok så finns pocketboken billigt på allt-fraktfritt.se.

Det kan låta lite, men tänk på att ju mer kalorisnål mat du väljer under din fastedag desto mer kan du inta. Du behöver inte gå hungrig så länge du väljer korrekt råvaror och sprider ut dina matintag regelbundet över dagens timmar. Poängen med att dra ner på kalorierna är att kroppen ska lämna det metaboliska stadiet “uppbyggnad” den är i när kalorierna räcker till det och istället ställa om sig till “reparation”.

Inled din 5:2 med att leta upp recept som inspirerar dig så att du har en skara att välja bland när du ska lägga upp ditt fasteschema. Det ska kännas lustfyllt att äta också när du går på diet. Mer info HÄR.
Det blir dessutom lättare att hålla dieten när dina kollegor tittar avundsjukt på din fräscha matlåda och frågar efter recepten.